Τι καφέ να βάλω στο μαγαζί μου;
Μικρά βήματα για μια μεγάλη απόφαση.
Η δημιουργία ενός καταστήματος καφεστίασης απαιτεί πολλά και προσεκτικά βήματα. Από την επιλογή του σωστού χώρου και της σωστής τοποθεσίας, μέχρι την διακόσμηση, το όνομα και την διαφημιστική εκστρατεία, το άνοιγμα ενός καταστήματος εστίασης μπορεί να φαντάζει μαραθώνιος μέχρι να σερβίρει τον πρώτο του φλιτζάνι καφέ. Ωστόσο, μια ερώτηση φαίνεται να βασανίζει τόσο τους υποψήφιους, όσο ακόμα και τους έμπειρους επιχειρηματίες του χώρου: «τι καφέ να βάλω στο μαγαζί μου;»
Η επιλογή της σωστής εταιρίας και του σωστού blend, είναι ένας παράγοντας από εκείνους που θα κρίνουν την επιτυχία του νέου μαγαζιού – γι’ αυτό, πρέπει να γίνει με προσεκτικά βήματα, λαμβάνοντας υπόψιν διάφορες παραμέτρους. Οι απαντήσεις στα παρακάτω ερωτήματα, μπορούν να βοηθήσουν αρκετά κάθε επίδοξο ιδιοκτήτη καφετέριας να αποφασίσει λίγο πιο εύκολα για το χαρμάνι στο οποίο θα βασιστεί για να κατακτήσει νέους θαμώνες.
Πέντε ερωτήσεις που θα μας βοηθήσουν να αποφασίσουμε
- Σε ποιους απευθύνεται το μαγαζί; Ο προσδιορισμός του κοινού στο οποίο απευθύνεται το κατάστημά μας είναι ένας από τους βασικούς παράγοντες που θα μας κάνουν να επιλέξουμε τον καφέ που θα χρησιμοποιήσουμε. Αν στοχεύουμε σε ένα μαγαζί που να προσφέρει to-go επιλογές σε εργαζόμενους, είναι καλύτερο να επιλέξουμε ένα χαρμάνι που να καλύπτει όλα τα γούστα, αν όμως έχουμε ένα hip καφέ που αναμένεται να μαζέψει γνώστες του espresso, είναι καλό να προσφέρουμε επιλογές χαρμανιών και μονοποικιλιακών καφέδων. Αν οι θαμώνες μας είναι μεγαλύτερης ηλικίας, πρέπει να προσέξουμε να διαθέτουμε εναλλακτικές όπως ο ελληνικός καφές ή ο στιγμιαίος. Το κοινό που θέλουμε να προσελκύσουμε, είναι αυτό που διαμορφώνει το χαρακτήρα του μαγαζιού που θα στήσουμε, και η επιλογή του καφέ δεν αποτελεί εξαίρεση.
- Που βρίσκεται το μαγαζί μας; Location, location, location είναι σύμφωνα με τους Αμερικάνους οι τρεις λόγοι επιτυχίας μιας επιχείρησης εστίασης – και λόγος επιλογής του καφέ που θα χρησιμοποιεί, θα συμπληρώναμε. Ένα καφέ κοντά σε σταθμό μετρό, τείνει να μαζεύει ένα ετερόκλητο κοινό, οπότε χρειαζόμαστε ήπια χαρμάνια, που να λειτουργούν καλά σε όλες τις παρασκευές (cappuccino, latte) και να καλύπτουν όλα τα γούστα. Ένα καφέ στη μέση μιας νεανικής ή trendy γειτονιάς γεμάτης με παρόμοιες επιχειρήσεις, χρειάζεται πρωτοτυπία και χαρακτήρα, και αυτό συνεπάγεται και την επιλογή του αντίστοιχου καφέ.
- Τι καφέ έχει ο ανταγωνισμός; Όταν λέμε ανταγωνισμός, δεν εννοούμε γενικά και αόριστα… όλα τα καφέ της πόλης, αλλά εκείνα που πραγματικά μας ανταγωνίζονται. Αυτά μπορεί να είναι τα καφέ της ίδιας γειτονιάς αλλά και τα καφέ που έχουν παρόμοιο προφίλ (και άρα στοχεύουν σε παρόμοιο κοινό) με εμάς. Η επαφή με τον ανταγωνισμό θα μας κρατήσει σε επαφή με τον παλμό της αγοράς, της νέες τάσεις και μόδες, και θα μας δώσει ιδέες ώστε να δημιουργήσουμε το δικό μας προσωπικό στίγμα, επιλέγοντας – μεταξύ άλλων – και το σωστό blend espresso, αυτό που ταιριάζει στην επιχείρηση μας και στον χαρακτήρα της.
- Ποια είναι η καλύτερη σχέση ποσότητας / ποιότητας / τιμής; Μετά τις «εισαγωγικές» ερωτήσεις, αυτές που θα καθορίζουν το είδος του καφέ που θα χρησιμοποιήσουμε, αυτή είναι η πιο σημαντική πρακτική ερώτηση. Αφού καταλήξουμε αν θέλουμε blend ή single origin, αν θέλουμε 100% arabica ή ένα arabica / robusta χαρμάνι, αν θέλουμε ένα γνωστό brand ή ένα μικρό roastery, η τιμή, και κυρίως η σχέση της με την ποιότητα και την ποσότητα παίζει σημαντικό ρόλο. Υπολογίζουμε όσο το δυνατόν καλύτερα τις μηνιαίες καταναλώσεις μας (ώστε να πετύχουμε καλύτερες τιμές), ρωτάμε και κάνουμε τις επαφές μας, εξετάζουμε τις εναλλακτικές λύσεις, έχοντας πάντοτε στο μυαλό μας πως το προϊόν που θα προσφέρουμε στους πελάτες μας θα πρέπει πάντα να είναι ποιοτικό.
- Είναι προτιμότερο να επιλέξουμε χρησιδανεισμό ή να έχουμε δική μας μηχανή; Κάθε business plan έχει τα δυνατά και τα αδύνατά του σημεία. Με τον χρησιδανεισμό, δεν χρειάζεται να αγχωθούμε για το όντως μεγάλο έξοδο της μηχανής, όμως η ακριβότερη τιμή του καφέ / kg μακροπρόθεσμα να εξαφανίσει αυτή την αρχική ελάφρυνση. Μαζί με τον καφέ, συνήθως έρχονται και διάφορα παρελκόμενα, τα οποία μπορεί να είναι ελκυστικά για μια επιχείρηση μαζικής εστίασης (όπως πχ ένα κυλικείο) αλλά να είναι εκτός τόπου και χρόνου για ένα σύγχρονο καφέ. Ακόμα, έχουμε την ευκαιρία να έχουμε σταθερής ποιότητας καφέ, χωρίς «εκπλήξεις» στη διαθεσιμότητα και την ποιότητα, από την άλλη πλευρά όμως, είμαστε δέσμιοι συγκεκριμένων προϊόντων, κάτι που μπορεί να μην είναι ό,τι καλύτερο για κάποια μαγαζιά εστίασης.
Η δημιουργία ενός χώρου καφεστίασης που θα ξεχωρίσει σίγουρα δεν είναι εύκολη υπόθεση… επιλέγοντας όμως τον σωστό καφέ, έχουμε κάνει ένα αποφασιστικό βήμα.