Δύο οικογένειες στο τιμόνι του αυθεντικού Ιταλικού espresso!
Όποιος αγαπά τον καφέ, είναι αδύνατο να μην έχει απολαύσει, κάποια στιγμή στη ζωή του, τα μοναδικά blends της Lavazza και της Illy, αφού οι δύο εταιρείες είναι ίσως τα δημοφιλέστερα brands espresso σε ολόκληρο τον κόσμο – λίγοι έχουν όμως αναρωτηθεί για το τι ακριβώς σημαίνει Illy και Lavazza!
Παρόλο που οι συγκεκριμένες εταιρείες είναι πραγματικά κολοσσοί στον τομέα τους, όντας οι δυο αναμφισβήτητοι ηγέτες στην αγορά του καφέ, είναι εντυπωσιακό το γεγονός πως ακόμα και σήμερα, 100 και πλέον χρόνια από την ίδρυσή τους και με κύκλο εργασιών που εκτείνεται σε όλο τον κόσμο, παραμένουν ουσιαστικά οικογενειακές επιχειρήσεις, από τα ονόματα και τα λογότυπά τους, μέχρι (κυρίως) τη διοίκηση και το management. Εξάλλου, τα ονόματά τους δεν είναι παρά τα επώνυμα των ιδρυτών τους.
Ρίχνουμε μια ματιά στην πορεία της Illy και της Lavazza, δύο εταιρειών που ξεκίνησαν από μικρά παντοπωλεία, και χάρη στο μεράκι και το όραμα δύο οικογενειών άλλαξαν για πάντα τον τρόπο που απολαμβάνουμε τον καφέ μας.
Illy: Ο Ούγγρος αξιωματικός που άλλαξε τον τρόπο που πίνουμε καφέ
Η Illy ιδρύθηκε το 1933 στην Τεργέστη της Ιταλίας, από τον Francesco Illy, έναν Ούγγρο στρατιωτικό από την Τιμισοάρα της Ρουμανίας, το πραγματικό όνομα του οποίου ήταν Illy Ferenc. O Illy κατέληξε στο λιμάνι της Τεργέστης μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, και αποφάσισε να εγκαταλείψει το στρατό και να γίνει έμπορος καφέ και κακάκου.
Ο καφές γρήγορα κέρδισε τον Francesco, ο οποίος γοητεύτηκε από τον espresso, ο οποίος έκανε τότε τα πρώτα του βήματα. H πορεία της Illy είναι συνυφασμένη με την καινοτομία, αφού συνέβαλε καταλυτικά στην εξέλιξη των εσπρεσομηχανών, αλλά και στην συσκευασία του καφέ με άζωτο, που επέτρεψε στον καφέ να ταξιδεύει σε μακρινές αποστάσεις χωρίς να αλλοιώνεται η γεύση και το άρωμά του. Η τεχνολογική καινοτομία διατηρείται ως τις μέρες μας, με πιο πρόσφατες ανακαλύψεις που άλλαξαν τον κόσμο του καφέ τις χάρτινες ταμπλέτες ESE, που έγιναν γρήγορα διεθνές κατασκευαστικό πρότυπο, αλλά και τις κάψουλες Iperespresso.
Η Illy διαθέτει τον καφέ της σε ένα και μοναδικό 100% Arabica χαρμάνι, σε διαφορετικές βαθμίδες καβουρδίσματος, ενώ μερικές από τις επιμέρους ποικιλίες που συνθέτουν το θρυλικό blend κυκλοφορούν στο εμπόριο σαν μονοποικιλιακοί καφέδες, στην σειρά «Arabica Selection».
Σήμερα, η εταιρεία συνεχίζει να έχει τα κεντρικά της γραφεία στην Τεργέστη, έχει όμως παρουσία σε περισσότερες από 140 χώρες και απασχολεί πάνω 3000 υπαλλήλους, όντας ένας από τους πραγματικούς leader της αγοράς καφέ, ενώ το εκπαιδευτικό ίδρυμα Unicaffe εκπαιδεύει ανθρώπους σε 27 διαφορετικές χώρες.
Toν Francesco Illy διαδέχτηκε στο τιμόνι της εταιρείας ο γιος του, Ernesto, ενώ σήμερα τα αδέρφια Andrea, Anna, Ricardo και Francesco έχουν ακόμα τη διεύθυνση της εταιρείας, όντας η τρίτη γενιά ενός ονόματος που έχει συνδεθεί με τον καφέ.
Lavazza: To μυστικό κρύβεται στην ανάμειξη
Η Lavazza ιδρύθηκε το 1895 από τον Luigi Lavazza, αρχικά σαν μικρό παντοπωλείο στο Τορίνο, γρήγορα όμως ο Luigi αποφάσισε να επενδύσει αποκλειστικά στον καφέ. Ο Luigi γοητεύτηκε από την τέχνη της ανάμειξης του καφέ, και καβουρδίζοντας σε διαφορετικό βαθμό τις διάφορες ποικιλίες καφέ του μαγαζιού του και ανακατεύοντας τες, έφτιαχνε χαρμάνια κατά παραγγελία των πελατών του. Οι συνταγές των πρώτων χαρμανιών τυποποιήθηκαν από τους γιους του Luigi και οδήγησαν στην εμπορική επιτυχία.
Το motto της Lavazza είναι «ο αγαπημένος καφές της Ιταλίας» και, πέρα από την αναμφισβήτητη ποιότητα των χαρμανιών της και τη θέση της στην αγορά, η Lavazza έχει συμβάλει με ποικίλους τρόπους στην διάδοση του πραγματικού Ιταλικού espresso, ενώ προϊόντα όπως οι κάψουλες Lavazza Blue, A Modo Mio και Point την θέτουν στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων.
Η Lavazza διαθέτει τα προϊόντα της σε πολλά διαφορετικά χαρμάνια, τόσο για οικιακή όσο και για HoReCa χρήση – εξάλλου, η εταιρεία υποστηρίζει ότι το blending του καφέ (και ιδιαίτερα του espresso) είναι μια επινόηση του Luigi Lavazza, όμως κι αυτό να μην ευσταθεί, είναι γεγονός πως η Lavazza έπαιξε καταλυτικό ρόλο ως προς την εδραίωση του blending ως χαρακτηριστικό του καφέ, αλλά και του espresso ιδιαίτερα. Εξάλλου, η εταιρεία έχει ιδρύσει το «Κέντρο Luigi Lavazza για την έρευνα και την εξέλιξη του espressο», που εκπαιδεύει χιλιάδες ανθρώπους κάθε χρόνο στον αυθεντικό Ιταλικό espresso.
Σήμερα, η Lavazza διοικείται από την τέταρτη γενιά της οικογένειας, κατέχει το 40% σχεδόν της Ιταλικής Αγοράς και έχει παρουσία σε όλο τον πλανήτη, απασχολώντας περισσότερους από 3500 υπαλλήλους σε έξι σημεία παραγωγής, στην Ιταλία και στο εξωτερικό.
Το μικρό μπακάλικο στην Via San Tommaso του Τορίνο υπάρχει ακόμα, ανήκει ακόμα στην οικογένεια Lavazza και είναι ένας πραγματικός «τόπος προσκυνήματος» για κάθε λάτρη του καφέ.
Είτε επιλέξουμε illy είτε Lavazza, το μόνο σίγουρο είναι πως θα επιλέξουμε καλό, ποιοτικό espresso, που έχει οικογενειακή φροντίδα για 100 και πλέον χρόνια!