Ένα όνομα, μια ιστορία, και στον κόσμο του καφέ!
Όποιος έχει ασχοληθεί λίγο με τον κόσμο του espresso, δε μπορεί παρά να έχει παρατηρήσει πως, αρκετές φορές, οι εταιρείες φαίνεται να… στερούνται φαντασίας, σε ό,τι αφορά τις ονομασίες των espresso blends. Πραγματικά, ένας έμπειρος καφελάτρης θα έχει αντιληφθεί ότι υπάρχουν συγκεκριμένες λέξεις που συναντάμε λίγο πιο συχνά από κάποιες άλλες στις ονομασίες των χαρμανιών espresso. Τι σημαίνει όμως αυτό και πώς μπορεί να μας βοηθήσει;
Η ονομασία ενός χαρμανιού espresso καθορίζεται με όρους marketing: οφείλει να είναι περιγραφική, εύηχη, να τραβά το ενδιαφέρον και να δίνει ικανοποιητικά στοιχεία για το προϊόν χωρίς να κουράζει, και ταυτόχρονα να μένει εύκολα στη μνήμη. Σε αυτή τη δύσκολη εξίσωση, οι δοκιμασμένες ονομασίες μπορούν πολλές φορές να αποδειχτούν καλή λύση: μένουν εύκολα στο νου, μας βοηθούν να ανακαλέσουμε προηγούμενες εμπειρίες (και άρα περιγράφουν το προϊόν εύκολα και γρήγορα) και κυρίως είναι απλές, εύκολες και εύηχες.
Προσπαθούμε να χαρτογραφήσουμε μερικές από τις πιο διαδεδομένες λέξεις που συναντάμε στις ονομασίες espresso blends, τονίζοντας, βέβαια, πως τίποτε δεν είναι απόλυτο και πως καμιά ονομασία δεν συνεπάγεται αυτόματα κάποια συγκεκριμένη γεύση ή κάποια ξεχωριστή ποιότητα. Σημασία έχει, πάντα και κύρια, ο καλός καφές.
Χαρτογραφώντας μερικές από τις πιο γνωστές ονομασίες των espresso blends
Prestige: H λέξη Prestige είναι μία από τις λέξεις που χρησιμοποιούνται πιο συχνά στην περιγραφή χαρμανιών. Χωρίς να υποδηλώνει κάτι συγκεκριμένο για την γεύση, τη σύσταση ή το άρωμα του blend, η λέξη φιλοδοξεί να δώσει κύρος στο χαρμάνι, τονίζοντας ότι αποτελεί ένα από τα καλύτερα, ενδεχομένως, blends της εταιρείας. Τα χαρμάνια που έχουν στο τίτλο τους τη λέξη Prestige, σπανίως είναι 100% Arabica – αντίθετα, χαρακτηρίζονται τις πιο πολλές φορές από ισορροπία στην αναλογία Arabica και Robusta και είναι «ασφαλείς», εμπορικές επιλογές για όλα τα γούστα.
Ενδεικτικά χαρμάνια: Buondi Craft Prestige, Covim Prestige
Gold και Oro: Εδώ τα πράγματα γίνονται ξεκάθαρα: ο χρυσός στο όνομα του χαρμανιού, είτε στα Αγγλικά είτε στα Ιταλικά, έχει σκοπό να τονίσει την ποιότητα του blend, μαρκάροντας το ως ένα από τα κορυφαία της εκάστοτε εταιρείας. Η επιλογή του χρυσού, τόσο στην ονομασία όσο και πολλές φορές στην συσκευασία, αποτελεί διαχρονικό τέχνασμα του marketing και ο καφές δε θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση σε αυτό. Αν και είναι εξαιρετικά δύσκολο να ορίσει κανείς τη γεύση ενός «gold» χαρμανιού, αρκετές φορές (αλλά οπωσδήποτε όχι πάντα, αφού εξαρτάται από την πολιτική κάθε εταιρείας) ο τίτλος αυτός δίνεται σε χαρμάνια που αποτελούνται, κατά πλειοψηφία ή κατ’ αποκλειστικότητα, από Arabica. Εξυπακούεται, φυσικά, ότι τα ίδια ισχύουν και για όσα χαρμάνια ονομάζονται Platinum ή Platino.
Ενδεικτικά χαρμάνια: Molinari Qualita Oro, Lavazza Qualita Oro, Gimoka Platinum
Intense και Intenso: Όπως είναι φυσικό, η λέξη υποδηλώνει την ένταση του χαρμανιού, η οποία μπορεί να οφείλεται στην αυξημένη παρουσία Robusta, στο σκούρο καβούρδισμα ή και στα δύο. Σε γενικές γραμμές, τα blends αυτά απευθύνονται σε όσους αγαπούν τον δυνατό espresso και τις έντονες γεύσεις και υπόσχονται δυνατό σώμα και πλούσια κρέμα, ενώ πολλές φορές είναι ιδιαίτερα απολαυστικά και σε κρύες παρασκευές.
Ενδεικτικά χαρμάνια: Lavazza Bourbon Intenso, Garibaldi Intenso
Bar: H λέξη Bar είναι μια ακόμα λέξη που συναντάμε σε espresso blends ιδιαίτερα συχνά, σε διάφορες μάλιστα παραλλαγές, όπως Gran Bar, Super Bar, Extra Bar και Espresso Bar. Η λέξη Bar υποδηλώνει χαρμάνι που σχεδιάστηκε για κατανάλωση στον κλάδο HoReCa, χωρίς αυτό να αποκλείει φυσικά την κατ’ οίκον απόλαυσή του. Η γκάμα των χαρμανιών που έχουν την λέξη Bar στην ονομασία τους είναι τόσο ευρεία, που είναι αδύνατο να χαρτογραφήσουμε γεύσεις και αρώματα, ωστόσο είναι σχεδόν βέβαιο ότι περιμένουμε ένα blend που είναι μίξη Arabica και Robusta, με ισορροπημένο χαρακτήρα και αρκετά ευέλικτο, που μπορεί να αποδώσει σε πολλές παρασκευές (ζεστές, κρύες, με γάλα κλπ)
Ενδεικτικά χαρμάνια: Portioli Extra Bar, Gimoka Gran Bar
Ονόματα από Ιταλικές Πόλεις: Πρόκειται για χαρμάνια των οποίων τα χαρακτηριστικά (σύσταση, ποικιλίες, καβούρδισμα κλπ) προσπαθούν, τις περισσότερες φορές, να ακολουθήσουν την παράδοση της Ιταλικής πόλης που τα έχει βαφτίσει. Έτσι, τα χαρμάνια που παίρνουν το όνομά τους από τον Ιταλικό Νότο (Napoli, Palermo) έχουν συνήθως πιο σκούρο καβούρδισμα, ενώ όσα αναφέρονται στον Βορρά τείνουν να είναι ελαφρύτερα. Αυτό φυσικά δεν αποτελεί κανόνα, γιατί υπάρχουν εταιρείες που δίνουν τα ονόματα πόλεων στα blends τους ακολουθώντας καθαρά λογικές marketing.
Ενδεικτικά Χαρμάνια: Haubrandt Venezia
O κόσμος του καφέ είναι απλά μαγικός. Πίσω από μια απλή ονομασία ενός espresso blend, ίσως κρύβεται μια ενδιαφέρουσα ιστορία από την εξέλιξη και την πορεία του καφέ!