Mια δύσκολη αλλά σίγουρα ενδιαφέρουσα χρονιά.
Το τέλος κάθε χρονιάς είναι μια ευκαιρία για απολογισμό, αλλά και για προβλέψεις. Όσο οι μέρες του 2021 γίνονται όλο και λιγότερες και το 2022 φαίνεται πια ξεκάθαρα στον ορίζοντα, οι λίστες και οι προβλέψεις για τη νέα χρονιά πάνε κι έρχονται – και φυσικά, αυτό αφορά και τον κόσμο του καφέ!
Τι θα φέρει το 2022 σε όσους αγαπούν τον καφέ; Συγκεντρώσαμε πέντε τάσεις από τον κόσμο του καφέ για μια χρονιά που προβλέπεται αρκετά δύσκολη, αλλά και ενδιαφέρουσα. Ετοιμάστε τον καφέ σας, αποχαιρετήστε σιγά σιγά το 2021 και ρίξτε μια ματιά προς το μέλλον!
Πέντε τάσεις από το χώρο του καφέ για το 2022
Στροφή προς τα υγιεινά προϊόντα: Η προτίμηση του καταναλωτικού κοινού προς πιο υγιεινές επιλογές είναι μια τάση με βαθιές ρίζες στο χρόνο, που έχει ισχυροποιηθεί κατά πολύ τα τελευταία δύο με τρία χρόνια, αγγίζοντας φυσικά και τον καφέ. Μιας και ο καφές είναι ένα απόλυτα υγειινό και φυσικό προϊόν (και επιπλέον, και χορτοφαγικό) πώς μεταφράζεται η μεταγραφή αυτής της τάσης στον χώρο του καφέ; Αρχικά, πιθανότατα θα περιοριστεί και άλλο η ζήτηση για πολυθέρμιδα ροφήματα γεμάτα σαντιγί, σιρόπι και ζάχαρη, με το κοινό να δίνει έμφαση σε πιο «καθαρά» ροφήματα. Ακόμα, μιας και η στροφή προς την υγιεινή ζωή συνοδεύεται πολλές φορές και από την χορτοφαγία, τα εναλλακτικά γάλατα (σόγιας, αμυγδάλου κλπ) κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος. Τέλος, είναι βέβαιη η ισχυροποίηση της τάσης των καφελατρών για την αναζήτηση βιολογικών καφέδων αλλά και καφέδων υψηλής ιχνηλασιμότητας, ενώ προϊόντα όπως το matcha θα απασχολήσουν την εστίαση ακόμα περισσότερο από τις άλλες χρονιές.
Εμφιαλωμένος καφές, μια ματιά στο μέλλον: Παράλληλα με την παραπάνω τάση, που ασπάζεται ουσιαστικά τις αρχές του slow food, θα δούμε ισχυροποίηση και μιας μόδας που συνδυάζει τον καφέ με το γρήγορο κι εύκολο φαγητό, καθώς ο εμφιαλωμένος καφές και τα έτοιμα πρς κατανάλωση προϊόντα καφέ αναμένεται να κατακτήσουν κι αυτά σημαντικό μερίδιο της αγοράς. Φυσικά, μιλάμε πάντα για προϊόντα σαφώς ποιοτικότερα από αυτά που γνωρίζουμε τώρα – η αρχή έγινε με τον εμφιαλωμένο καφέ Cold Brew, που ανέβασε αρκετά τα σχετικά standards και είναι σχεδόν σίγουρο πώς θα ακολουθήσουν κι άλλα αντίστοιχα προϊόντα, στη λογική του «γρήγορο – αλλά – ποιοτικό», απευθυνόμενα κυρίως στο νεότερης ηλικίας κοινό.
Επέκταση του «καφέ-τουρισμού»: Το τέλος της πανδημίας της Ισπανικής Γρίπης έφερε τα «Roaring Twenties», μια δεκαετία γεμάτη χορό, ταξίδια, τέχνη, διασκέδαση και καινοτόμες ιδέες, και αρκετοί κοινωνιολόγοι πιστεύουν ότι το ίδιο θα γίνει και με το τέλος της περιπέτειας του κορωνοϊού. Με τον κόσμο διψασμένο για ταξίδια, τα αεροπορικά εισητήρια ξανά προσιτά και τον καφέ να έχει αναδειχθεί στις μέρες των lockdown ως ένα τεράστιο παγκόσμιο trend, ο καφέ – τουρισμός αναμένεται να επιστρέψει δριμύτερος. Χώρες που συνδυάζουν την παραγωγή καφέ, την δυνατότητα αγρο-τουρισμού και τις φυσικές ομορφιές, όπως η Κόστα Ρίκα, η Νικαράγουα ή η Κολομβία, αναμένεται να βρεθούν στην πρώτη τουριστική γραμμή, αν και όχι για όλα τα βαλάντια.
Social Media & Καφές, μια ιστορία αγάπης: Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης διαμορφώνουν τις νέες τάσεις και με τη σειρά τους διαμορφώνονται από αυτές. To Instagram και το Tik-Tok έχουν αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια σε καθοριστικούς trendsetters στο χώρο του καφέ, ιδιαίτερα στο νεανικό κοινό. Χαρακτηστικά παραδείγματα αυτής της τάσης είναι ο Red Velvet Latte, o Dalgona των ημερών της παγκόσμιας καραντίνας και πρόσφατα ο Proffee, ένας συνδυασμός καφέ και πρωτεϊνούχων ροφημάτων. Το 2022 αναμένουμε όχι μόνο τις νέες μόδες που θα ξεκινήσουν μέσα από τα Social Media, αλλά και την εστίαση να προσαρμόζεται σε αυτό, φτιάχνοντας ροφήματα που είναι περισσότερο instagrammable και φωτογενή.
Αύξηση των τιμών σε παγκόσμια κλίμακα: Το 2022 θα είναι μια δύσκολη χρονιά για τον καφέ, από τον παραγωγό και τον χονδρέμπορο, μέχρι τον επιχειρηματία και τον καταναλωτή. Φυσικά φαινόμενα, όπως η διαδοχικές ξηρασίες και οι παγετοί στην Βραζιλία αλλά και τα παρατεταμένα lockdowns στο Βιετνάμ έχουν μειώσει κατά πολύ τις σοδειές στους δύο μεγαλύτερους παραγωγούς καφέ του πλανήτη. Παράλληλα, η κρίση του κορωνοϊού δημιουργεί προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα σε ολόκληρο τον κόσμο, η αύξηση των τιμών στην ενέργεια ακριβαίνει τις μεταφορές και η εστίαση μετά τις πληγές της μετά από δύο χρόνια περιοριστικά μέτρα. Όλα αυτά δείχνουν μια τάση για ακριβότερο καφέ, που δυστυχώς θα είναι πραγματικότητα την επόμενη χρονιά, με τους ειδικούς να ελπίζουν σε εξομάλυνση όσο ο κόσμος προχωρά στην «κανονικότητα».
Το 2022 ελπίζουμε όλοι πως θα είναι μια νέα, καλύτερη χρονιά – όμως το μόνο σίγουρο είναι πως θα είναι μια χρονιά γεμάτη καλό και μυρωδάτο καφέ, που θα μας δίνει κουράγιο και γεύση στην καθημερινότητά μας.