Πώς επηρεάζεται η εικονογραφία του καφέ από την εποχή που ζούμε;
Σε ένα τόσο δημοφιλές προϊόν όσο ο καφές, η συσκευασία του δεν είναι απλά «ένα κουτί» ή «ένα σακούλι», αλλά ένας ξεχωριστός τομέας, που επηρεάζεται από το συνολικό zeitgeist της εποχής, αλλά ταυτόχρονα το συνδιαμορφώνει. Εξετάζοντας τις συσκευασίες του καφέ ανά εποχή, αλλά και τα επιμέρους τμήματα της εικονογραφίας του (λογότυπα, γραμματοσειρές, μεγέθη κλπ) μπορούμε να αντιληφθούμε πολλά πράγματα για το πνεύμα των καιρών, της συνήθειες των ανθρώπων και τη συνολική αισθητική που επικρατούσε. Μιλάμε άλλωστε για ένα προϊόν με παγκόσμια εμβέλεια, αγαπητό σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη, με ευρύτατη διάδοση και εμβέλεια.
Υπό αυτό το πνεύμα, ίσως έχει ιδιίατερο ενδιαφέρον να δούμε τις τάσεις που διαμορφώνονται για τις συσκευασίες του αγαπημένου μας καφέ το 2022, μια χρονιά που έχει ήδη σημαδευτεί από μεγάλες αλλαγές στην καθημερινή μας ζωή, αλλά και έντονο το στοιχείο της αβεβαιότητας.
Πέντε trends στις συσκευασίες καφέ για τη χρονιά που έρχεται
Απλότητα, μινιμαλισμός και καθαρό μήνυμα: Η συγκεκριμένη τάση δεν αφορά μόνο τον καφέ, αλλά μια ευρύτερη γκάμα προϊόντων, στα οποία παρατηρούμε μια επιστροφή σε «back to basics» συσκευασίες. Αρκετοί ειδικοί του marketing υποστηρίζουν ότι οι απλές συσκευασίες, με την καθαρή τυπογραφία, τις καθαρές γραμμές, τα παλ, απαλά χρώματα και την εύκολα διακριτή και κατανοητή πληροφορία είναι σημαντικά σημεία αναφοράς στην χαοτική καθημερινότητα, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί στα χρόνια του κορωνοϊού. Η ίδια τάση αναμένεται να βρει άμεση εφαρμογή στις συσκευασίες του καφέ, με τις απαραίτητες πληροφορίες (σύσταση, προέλευση, ένταση, άρωμα, γεύση κλπ) να δηλώνονται καθαρά και με ευκρινή τρόπο, ενταγμένες σε ένα απλό και λειτουργικό σύνολο.
Κειμενοκεντρισμός: Η ιστορία του marketing του καφέ έχει συνδεθεί σε μεγάλο βαθμό με την εικονογράφιση, η οποία μονοπωλούσε για χρόνια τόσο τις συσκευασίες όσο και τις διαφημιστικές εφαρμογές του, μαζί ίσως με την φωτογραφία. Η πρόσφατη λατρεία για την τυπογραφία αναμένεται να επηρεάσει και την βιομηχανία του καφέ, δίνοντας λογότυπα, συσκευασίες, ονομασίες και αισθητική που θα βασίζονται περισσότερο στα τυπογραφικά στοιχεία, όπως τα γράμματα, οι αριθμοί, τα χρώματα κλπ.
Επιστροφή στο millennium: Είναι γεγονός ότι η αισθητική και η μόδα κάνουν κύκλους, επιστρέφοντας στο προσκήνιο κατά καιρούς. Από το 80ies revival που ζήσαμε τον τελευταίο καιρό, αναμένεται σε λίγο να περάσουμε σε αυτό που συνοπτικά καλείτει Y2K και είναι η αισθητική της «εποχής της χιλιετίας», δηλαδή των τελών των 90ies και των αρχών των 00s. Φυσικά, αυτό δε θα αφήσει ανεπηρέαστες τις συσκευασίες ενός τόσο δημοφιλούς προϊόντoς όπως ο καφές: γεωμετρικά σχήματα, ασημί και χρυσά φόντα, νέον σκιές, έντονες αντιθέσεις είναι μερικά μόνο από τα στοιχεία μιας αισθητικής φουτουριστικής στον καιρό της και νοσταλγικής σήμερα, που σίγουρα θα δούμε σε συσκευσίες του αγαπημένου μας καφέ.
Επιμελώς ατιμέλητα και φυσικά: Η σταδιακή κατάργηση του πλαστικού και η στροφή του καταναλωτικού κοινού προς συσκευασίες φιλικότερες προς το περιβάλλον, έχει οδηγήσει τις εταιρίες σε προσεγγίσεις προς αυτό τον τομέα. Κομποστοποιήσιμα υλικά ή υλικά με τη μικρότερη δυνατή βιομηχανική κατεργασία, φυσικά υλικά όπως το ξύλο, το λινό ή το πανί, επαναχρησιμοποιούμενες συσκευασίες είναι μόνο μερικές από τις εφαρμογές σε αυτή την τάση στη βιομηχανία του καφέ, κάτι που συνοδεύεται από «επιμελώς ατιμέλητες» συσκευασίες, που δείχνουν όμως αρκετά φυσικότερες και φιλικότερες προς το περιβάλλον.
Ξυπνώντας το παιδί που κρύβουμε μέσα μας: Για χρόνια, οι εικονογραφήσεις του καφέ κυριαρχούνταν από έναν εξωτισμό, ο οποίος αρκετές φορές εξώκειλε ακόμα και σε στερεότυπα. Αν και αυτού του τύπου η εικονογραφία έχει δώσει αριστουργήματα που έχουν γίνει αναπόσπαστα κομμάτια της ποπ κουλτούρας, το μέλλο στον καφέ θα είναι διαφορετικό. Η συλλογική κατάθλιψη του κορωνοϊού φαίνεται να δίνει εδαφος στο χιούμορ και την ελαφρότερη προσέγγιση, κάτι που θα φανεί σίγουρα στις συσκευασίες του καφέ την τρέχουσα χρονιά. Ζώα, φυτά, απλά σκίτσα, παιδικότητα, χιούμορ και τρυφερή προσέγγιση είναι σίγουρο ότι θα βρουν χώρο στα σακούλια και τα κουτιά του καφέ μας.
Ο καφές μας ποτέ δεν ήταν απλά «ένα καφεδάκι» - παρά ένα συνεκτικό στοιχείο του κόσμου και της καθημερινότητας, στο οποίο έχει σημασία ακόμα και ο τρόπος που γράφεται το λογότυπο της αγαπημένης μας μάρκας.