To παρόν και το μέλλον του καφέ περνά από τα κοινωνικά δίκτυα.
Ο καφές έχει περάσει από χίλια κύματα και άλλες τόσες μεταμορφώσεις: από ακριβό, εισαγόμενο προϊόν, μπήκε σε κάθε σπίτι, μέχρι που η Ιταλική κουλτούρα του espresso κυριάρχησε σε ολόκληρο σχεδόν τον πλανήτη. Ύστερα, το «Τρίτο Κύμα» του καφέ κατέστησε την αγαπημένη μας συνήθεια γαστρονομική απόλαυση, γνωρίζοντας μας τους specialty καφέδες – κι έπεται συνέχεια.
Με τους δημοσιογράφους να μιλούν ήδη για ένα «Fourth Wave» στον καφέ, ποια θα είναι τα χαρακτηριστικά του και πώς αυτά διαμορφώνονται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;
Τι χαρακτηριστικά έχει το «τέταρτο» κύμα του καφέ;
Το «τέταρτο» κύμα του καφέ που βρίσκεται υπό διαμόρφωση, έχει να κάνει πρώτιστα με την παρασκευή του καφέ στο σπίτι. Αφορά ένα κοινό που συνεχώς ενημερώνεται, κυρίως και περισσότερο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που επιλέγει specialty καφέδες για οικιακή κατανάλωση κι επενδύει σε κάθε λογής gadget που θα βελτιώσουν λιγότερο ή περισσότερο την εκχύλιση του καφέ. Είναι ο καφές της Generation Z, των ατόμων που γεννήθηκαν ανάμεσα στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και τις αρχές της δεκαετίας το 2010.
Η κρίση του κορονοϊού, η συνθήκη του εγκλεισμού και το πάγωμα της εστίασης φαίνεται να επηρέασαν πολύ περισσότερο την κουλτούρα του καφέ από όσο μπορούσε κανείς να υπολογίσει, βοηθώντας στο να μεταμορφωθεί ο καφές από το κατεξοχήν κοινωνικό ρόφημα, σε ένα κατά μόνας hobby. Παράλληλα, τα κοινωνικά δίκτυα αποτέλεσαν την μόνη αξιόπιστη μέθοδο επικοινωνίας και σύνδεσης με μια «κοινότητα», κατά τη διάρκεια των πολύμηνων lockdown. Έτσι, διαμορφώθηκε ένα πλαίσιο, στο οποίο ο καφές ετοιμάζεται στο σπίτι, με τη βοήθεια ξεχωριστών gadget, με ευφάνταστες συνταγές, και συχνά με ποιοτική πρώτη ύλη, για να διαμοιραστεί αμέσως στα social media, συνδεδεμένος με τα υπάρχοντα trends ή διαμορφώνοντας, ενδεχομένως, καινούρια. Μπορεί οι ημέρες του Covid-19 να είναι πλέον πίσω μας, όμως το τέταρτο κύμα έχει διαμορφωθεί. Ο καφές της «γενιάς του TikTok» είναι εδώ!
Πώς επηρεάζει το TikTok την βιομηχανία του καφέ;
Αν και το TikTok, το δημοφιλέστερο ίσως μέσο κοινωνικής δικτύωσης σήμερα, ξεκίνησε την πορεία του το 2016, η ευρύτερη του διείσδυση στο κοινό δεν ήρθε παρά 3-4 χρόνια αργότερα, με ορόσημο τον Οκτώβριο του 2020, όποτε και η πλατφόρμα ξεπέρασε τα δύο δισεκατομμύρια χρήστες. Το εύκολο στη χρήση format του περιεχομένου και η ατελείωτη ποικιλία θεμάτων που προσφέρει η πλατφόρμα, έχουν καταστήσει το TitTok βασικό συνδιαμορφωτή των τάσεων σε ολόκληρο το κομμάτι της γαστρονομίας, και ο καφές δε θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση.
Μελέτες κοινής γνώμης υποστηρίζουν πως σχεδόν 1 στους 2 Gen-Z’ers χρησιμοποιεί κυρίως ή και αποκλειστικά το TikTok για την ενημέρωση του γύρω από τον καφέ. Από τον Dalgona, τον «καφέ της καραντίνας», το πρώτο αξιοπρόσεκτο trend που ξεπήδησε από την πλατφόρμα στις αρχές του 2020 μέχρι σήμερα έχει περάσει καιρός, κατά τον οποίο το TikTok κεφαλαιοποίησε και εδραίωσε την επίδρασή του στις τάσεις της βιομηχανίας του καφέ. Οι «Coffeetokers», οι influencers του καφέ, μπορούν να έχουν σημαντικότερη επίδραση από τα μεγαθήρια του χώρου, με τα γιγάντια marketing plans – αν και τα όρια ανάμεσα σε αυτά τα δύο σιγά σιγά ίσως γίνουν δυσδιάκριτα.
Tι trends να περιμένουμε από το TikTok;
Mε η χωρίς TikTok, καβαλώντας το τελευταίο διαδικτυακό trend ή απλά ετοιμάζοντας έναν espresso, το μόνο σίγουρο είναι πως ο καφές θα συνεχίσει να είναι μέρος της καθημερινότητας μας.